Şehzade Mustafa Camii, İstanbul

زیبایی معماری مسجد شاهزاده مصطفی استانبول را دست کم نگیرید!

مسجد شاهزاده مصطفی استانبول یکی از شاهکارهای معماری دوره عثمانی است که کنده‌کاری و سنگ‌کاری رنگ قرمز آن جلوه‌ای خیره‌کننده را به تصویر می‌کشد. این مسجد را سلطان سلیمان بزرگ به عنوان یادبودی برای پسرش موردعلاقه‌اش ساخته و همانند بیشتر مساجد استانبول، این نیز هنر دست معمار معروف و محبوب دوره عثمانی یعنی معمار سینان است. داستان این مسجد و معماری آن از ویژگی‌های خاص و خواندنی آن است که اگر قصد دارید در سفرتان از آن بازدید کنید، بد نیست درباره‌اش بدانید. 

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما ارزان قیمت استانبول فقط با سه کلیک در دستان شماست!

داستان مسجد شاهزاده مصطفی استانبول

Şehzade Mustafa Camii, İstanbul

یکی از امپراتورهای دوره عثمانی، سلطان سلیمان بود که بین سال‌های 1520 تا 1566 حکومت می‌کرد. سلطان سلیمان را می‌توان یکی از قوی‌ترین و بزرگ‌ترین پادشاهان دوران عثمانی دانست، چون در مدت خلافت خود از خاورمیانه تا اروپا را فتح کرد. قدرت نظامی و صلابت این پادشاه به گونه‌ای بود که از دریای مدیترانه تا خلیج‌فارس از او می‌ترسیدند. این نشان‌دهنده میزان قدرت و عظمت سلطان سلیمان و نیروهایش در آن زمان بود. 

سلطان سلیمان 5 پسر به نام‌های مصطفی، مهمت یا محمد، سلیم، جهانگیر و بایزید داشت که از میان‌ آن‌ها فقط شاهزاده مصطفی پسر خرم سلطان نبود. شاهزاده در بین مردم و حتی علما از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار بود تا جایی که آن را محبوب‌ترین شاهزاده در بین بردارانش می‌دانستند. از طرفی، سلطان سلیمان نیز علاقه‌ی ویژه به مصطفی داشت و همه تصور می‌کردند که او بعد از سلطان پادشاهی را به دست خواهد گرفت. این موضوع باعث ناراحتی خرم سلطان می‌شد و خیلی خوب می‌دانست که پادشاهی قرار نیست نصیب یکی از فرزندانش شود. برای همین تصمیم گرفت تا توطئه کند و شاهزاده مصطفی را در مقابل سلطان سلیمان قرار دهد. بله، خرم سلطان موفق شد و سرانجام به دستور پدر، شاهزاده مصطفی را اعدام کردند.

بخوانید: لباس مناسب در سفر استانبول چی بپوشیم؟

در میانه داستان..

اما در این میان خرم سلطان از این موضوع غافل بود که پسرش شاهزاده مهمت یا محمد علاقه‌ی شدیدی به برادرش مصطفی دارد. مرگ او باعث ناراحتی شدید مهمت شده بود. برخی می‌گویند مهمت طاقت مرگ بردارش را نداشت و سرانجام مرد و برخی دیگر آبله را عامل مرگ آن می‌دانند. 

این وسط این را هم عنوان کنیم که سلطان سلیمان، شاهزاده مهمت را بسیار زیاد دوست می‌داشت و وقتی که داشت از یک لشکرکشی و جنگ پیروزمندانه از مجارستان برمی‌گشت، خبر فوت پسرش را به او دادند. او پس از فوت مهمت به کلی ویران شد و می‌گویند تا چهل روز گریه کرد. پس از آن دستور داد تا برای آرامش دل خودش و یادگاری پسرش مقبره و مسجدی بنا کنند که همان مسجدی است که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

بخوانید: سفر 4 روزه به استانبول

معماری مسجد شاهزاده مصطفی؛ خصوصیت خاص آن

از ویژگی‌هایی که درباره مسجد شاهزاده مصطفی به چشم می‌خورد، معماری و زیبایی خاص و چشم‌نواز آن است. در دوره عثمانی، معماری معروف با نام معمار سینان بود که بسیاری از آثار تاریخی به خصوص مساجد استانبول را او بنا کرده است. اما در مورد مسجد شاهزاده باید بگوییم که این اولین اثر او و به قول خودش آخرین کار شاگردی‌اش نیز بوده است. 

در هر صورت زیبایی و جزئیات ویژه این مسجد، بسیار چشم‌نواز و دیدنی است. 

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

جزئیات معماری مسجد

مسجد شاهزاده مصطفی

مسجد شاهزاده مصطفی استانبول از وسعت بسیار بزرگی برخوردار است و شامل بخش‌های مختلفی چون: کاروانسرا، مدرسه، سفره‌خانه، مهمانخانه دو نفره، بقعه و دبستان است. تمامی این بخش‌ها هنوز هم پابرجا هستند و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در خصوص طراحی مسجد نیز باید بگوییم که به صورت مربعی شکل با یک گنبد بزرگ که قطر آن به 19 متر و ارتفاع آن به 53 می‌رسد؛ ایجاد شده است. در کل دارای دو مناره بزرگ است و در اطرافش نیز اشکال هندسی به شیوه‌ای هنرمندانه به کار رفته‌اند تا در نهایت یک اثر خارق‌العاده را خلق کنند. 

در داخل نیز طراحی به اندازه بیرون باشکوه است. فضای بزرگ با دیوارهای نقاشی شده و خطوط اسلامی به همراه چلچراغ‌ها و منبرهای چوبی از چیزهایی هستند که شما در داخل این مسجد خواهید دید. اما بیش از هر چیز فضای معنوی و روحانی خاص آن به شما آرامش خواهد داد.  

در این میان احتمالا وجود یک ستون سبز رنگ توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. این ستون دقیقا مشخص کننده مرکز شهر استانبول است. روایت‌ها حاکی از آن است که سلطان سلیمان خیلی دوست داشت بداند که مرکز شهر کجاست و معمار سینان نیز برای پاسخگویی به این کنجکاوی سلطان مرکز را پیدا و ستون سبز رنگی را به نشانه آن قرار داد. 

بخوانید: آسمانی ترین نقش‌های هنری در مسجد شاهزاده محمد استانبول

مسجد شاهزاده مصطفی استانبول کجاست؟

مسجد شاهزاده مصطفی که با نام مسجد شاهزاده نیز شناخته می‌شود در منطقه فاتح قرار گرفته است. 

چطوری به مسجد برویم؟

İstanbul tramvayı

برای دسترسی به این مسجد می‌توانید اتوبوس، مترو، تراموا استفاده کنید. 

مترو: در استفاده از مترو خط Hacıosman-Yenikapı انتخاب کرده و سپس در ایستگاه Vezneciler پیاده شوید. سپس با 5 دقیقه پیاده‌روی به مسجد خواهید رسید. 

تراموا: اگر تراموا را انتخاب کردید، بایستی در ایستگاه لاللی پیاده شوید و با 15 دقیقه پیاده‌روی به سمت مسجد بروید.

اتوبوس: می‌توانید با کمک اتوبوس از امینونو یا تکسیم خودتان را به این مسجد برسانید. چون به صورت مستقیم به این مکان می‌روند. 

بخوانید: مسجد سلیمانیه استانبول

جاذبه‌های اطراف مسجد مصطفی استانبول

مکان‌های دیدنی مختلفی در اطراف مسجد شاهزاده وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. 

بازار بزرگ استانبول

مسجد شاهزاده مصطفی

از بزرگ‌ترین بازارهای بزرگ ترکیه و جهان، بازار سرپوشیده استانبول است که که حدود 4 هزار مغازه را در خود جای داده است. این بازار با معماری و جزئیات بی‌نظیر خود یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های این شهر به شمار می‌آید. شما می‌توانید انواع مختلف سوغاتی را از بازار بزرگ خریداری کنید و از تماشای مغازه‌های رنگارنگ آن لذت ببرید. 

مسجد رستم پاشا

در نزدیکی مسجد شاهزاده، مسجد رستم پاشا قرار دارد که با بازار بزرگ نیز فاصله کمی دارد. این مسجد نیز توسط معمار سینان ساخته شده و دیدن آن خالی از لطف نیست. 

ستون کنستانتین

Konstantin Sütunu İstanbul'da

در همین حوالی و تقریبا در نزدیکی بازار بزرگ و مسجد شاهزاده، ستون کنستانتین، یک بنای تاریخی قرار دارد که می‌توانید برای لحظاتی هم که شده از آن دیدن کنید. 

هتل های نزدیک مسجد شاهزاده مصطفی

  • هتل سه ستاره Konak
  • هتل چهار ستاره Adil Konak
  • هتل چهار ستاره Hotel Büyük Hamit
  • هتل سه ستاره Rozza Hotel
  • هتل چهار ستاره THE QUEEN HOTEL

رستوران های نزدیک مسجد شاهزاده مصطفی

  • رستوران Venezia Cafe&Restaurant
  • رستوران B-Class Restaurant
  • رستوران Express Restaurant & Cafe Bar
  • رستوران Daphne Restaurant

با رزرو هتل های استانبول، سفری بدون دغدغه را آغاز کنید.

حرف آخر

مسجد شاهزاده مصطفی استانبول که به مسجد شهزاده نیز معروف است یکی از خارق‌العاده‌ترین مساجد قرن شانزدهمی است. توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید تا از مساجدی مانند ایاصوفیه یا مسجد آبی دیدن کنید، اما حوصله شلوغی و ازدحام را ندارید، این مسجد را جایگزین کرده و از تماشای آن لذت ببرید. 

سوالات متداول

مسجد شاهزاده مصطفی کجاست؟ 

این مسجد در منطقه شهر هفت تپه قرار دارد.

ساعات بازدید از مسجد شاهزاده به چه صورت است؟

شما می‌توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا بعدازظهر از آن دیدن کنید. 

 آیا برای بازدید از مسجد باید هزینه بپردازیم؟

برای بازدید از مسجد شاهزاده مصطفی نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست.  

نظرات کاربران