ویزای شینگن یا پاسپورت دومینیکا

ویزای شینگن با پاسپورت دومینیکا؛ کلیدی برای رسیدن به رویا

سفر به کشورهای اروپایی همواره جزو بهترین گزینه‌های تفریحی ا‌ست و دریافت ویزای شینگن به‌منظور سفر به کشورهای اروپایی، از دغدغه‌های ایرانیان محسوب می‌شود.

پاسپورت دومینیکا

به‌طورکلی برای دریافت ویزای شنگن، متقاضیان مراحل بسیار دشوار و پرهزینه‌ای را پیش رو دارند. شما حتی اگر مدارک باارزش و اعتبار بالا و تمکن مالی مناسبی نیز داشته باشید، باز هم نمی‌توانید مطمئن باشید که به‌طور کامل از پس مصاحبه در سفارت و ارائه مدارک برمی‌آیید و مجاز به دریافت ویزای شنگن می‌شوید.

لازم است بدانید در طی این مراحل حتی با کوچک‌ترین بی‌دقتی و اشتباه به‌احتمال‌زیاد درخواست شما رد خواهد شد و موقعیت‌های زندگی‌تان را درزمینه‌ی تحصیل و شغل از دست می‌دهید.

اگر قصد دریافت پاسپورت دومینیکا را هم دارید، با کارشناسان ما در سه کلیک تماس بگیرید و مابقی کارها را به تیم متخصص ما بسپارید.

ویزای شینگن با پاسپورت دومینیکا ؛ توافقنامه شنگن چیست؟

ویزای شینگن با پاسپورت دومینیکا ؛ توافقنامه شنگن چیست؟

در سال 1985 و در یکی از مناطق کشور لوکزانبرگ به نام روستای شنگن، توافقنامه‌ای بین 5 کشور اروپایی «فرانسه، آلمان غربی، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند» به امضا رسید که به موجب آن قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این مناطق حذف کرد.

در حال حاضر منطقه شنگن، گروهی متشکل از 27 کشور اروپایی است که مهمترین‌شان «فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، لهستان و کشورهای اسکاندیناوی» هستند، اما بریتانیا و ایرلند در این پیمان حضور ندارند. بد نیست بدانید که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا توافقنامه شینگن را امضا کرده‌اند. از طرف دیگر برخی از کشورهای غیر شنگن مانند «بلغارستان و رومانی» هم این قانون را امضا کرده‌اند اما هنوز فعالیتی ندارند و صرفاً موظف هستند که در سال‌های آتی به این پیمان بپیوندند.

 شایان‌ذکر است کشورهای «سوئیس، ایسلند و نروژ» با اینکه در حال حاضر عضو اتحادیه اروپا نیستند اما جزء کشورهای منطقه شنگن به‌حساب می‌آیند. به‌طورکلی کشورهای حوزه شنگن عبارت‌اند از: فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، کرواسی، دانمارک، استونی، فنلاند،، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، سوئیس، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و پرتغال.

به‌طورکلی، با اخذ ویزای هر یک از کشورهای این منطقه، می‌توان به دیگر کشورها نیز بدون نیاز به ویزا سفر نمود. در حوزه شنگن، مبادله هر نوع کالا، اطلاعات، پول و افراد، به‌شرط قانونی بودن، جایز و بدون هرگونه ملاحظات گمرکی خواهد بود.

انواع ویزای شینگن

انواع ویزای شینگن

ویزای شینگن نوع A : ویزای ترانزیت فرودگاهی

ویزای نوع A برای کسانی که از یک کشور غیر شینگن به کشور دیگری غیر شینگن سفر می‌کنند و باید پروازهای خود را در فرودگاه یک کشور حوزه شینگن تغییر دهند، کاربرد دارد. لازم به ذکر است، دارنده ویزای نوع A ، اجازه ورود به کشور شنگن مذکور را ندارند.

  1. ویزای شینگن نوع B

این نوع ویزا، حداکثر به مدت 5 روز، اجازه عبور از کشورهای محدوده شنگن را می‌دهد.

  • ویزای شینگن نوع C

رایج‌ترین ویزای شنگن، ویزای نوع C یا ویزای کوتاه‌مدت است. این ویزا توسط یک کشور متعلق به منطقه شینگن صادر می‌شود. ویزای کوتاه‌مدت به دارنده آن اجازه می‌دهد تا به مدت 90 روز، البته در یک بازه زمانی 180 روزه، در منطقه شینگن آزادانه اقامت یا سفر کنند.

با توجه به هدف سفر شما، ویزای شینگن نوع C در سه حالت «یک‌بار ورود»، «دو بار ورود» و «ویزای مالتی چند بار ورود» صادر می‌گردد.

ویزای یک‌بار ورود به دارنده آن اجازه می‌دهد که فقط یک‌بار وارد منطقه شنگن شود و در صورتی منطقه شنگن را ترک کند، اعتبار ویزا -حتی اگر مدت اعتبار آن هنوز تمام نشده باشد- منقضی می‌شود.

ویزای دو بار ورود به دارنده آن اجازه می‌دهد تا در طول مدت اعتبار ویزا دو بار وارد منطقه شینگن شود. با توجه به این مسئله شما می‌توانید در دوره اعتبار ویزای خود، یک‌بار منطقه شینگن را ترک کرده و دوباره وارد آن شوید. البته در صورت ترک مجدد منطقه شنگن، ویزای شما منقضی خواهد شد.

در آخر همان‌طور که از عنوان ویزای مولتی یا چند بار ورود مشهود است، این ویزا به دارنده آن اجازه می‌دهد هر چند بار که می‌خواهد به منطقه شنگن وارد و یا از آن خارج شود. البته ناگفته نماند همچنان این مجوز حداکثر به مدت 90 روز در یک دوره شش ماه اعتبار دارد.

  • 3.    ویزای شینگن نوع D : ویزای اقامت طولانی مدت

 ویزای شینگن طولانی‌مدت نوع D برای هر شخصی که مایل به تحصیل، کار یا زندگی در یک کشور شینگن برای بیش از 90 روز (حداکثر 1 سال) باشد اجباری است. شخص دارای این ویزا مجاز است در هر شش ماه، برای یک دوره 90 روزه، به سایر کشورهای منطقه شینگن سفرکرده و این کشورها اقامت داشته باشند.

مراحل دریافت ویزای شنگن

مراحل دریافت ویزای شنگن

طبق قانون سفر با ویزای شنگن، جهت دریافت ویزای شنگن، شما باید ابتدا به سفارت کشوری که اولین مقصد جهت سفر به حوزه شنگن است مراجعه کرده و درخواست ویزا بدهید و سپس در طی این پروسه باید نوع ویزای درخواستی را مشخص کنید. گام بعدی، تعیین وقت سفارت و تهیه و تکمیل اسناد و مدارک موردنیاز خواهد بود؛ و در انتها، پس از اعلام وقت مصاحبه حضوری، متقاضی می‌بایست به همراه مدارک در زمان مقرر در سفارت حضور پیدا کند.

 در طول مصاحبه، از متقاضی دریافت ویزای شنگن، در خصوص هدف از سفر، محل اقامت در طول سفر و سایر جزئیات سؤالاتی مطرح می‌شود. فراموش نکنید که باید به تمام پرسش‌های مطرح‌شده در مصاحبه، صادقانه و کاملاً منطبق با پاسخ‌های فرم درخواستتان پاسخ دهید. در صورت مشاهده هرگونه تناقض در اظهارات، درخواست ویزا ریجکت خواهد شد. نهایتاً پس طی تمامی این مراحل، در طی یک ماه و حتی مدت‌زمان طولانی‌تر، پس از بررسی کامل، نتیجه به شما اعلام می‌گردد.

مشکلات اصلی دریافت ویزای شنگن برای ایرانیان

حالا که با ویزای شینگن و اصطلاحات مربوط به آن آشنا شدیم، زمان آن رسیده وارد بحث اصلی شویم و بررسی کنیم که چرا اخذ ویزای شینگن با پاسپورت دومینیکا ساده‌‌تر است و ایرانیان زیادی برای دریافت آن اقدام کرده‌اند.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، پروسه تهیه و آماده‌سازی مدارک موردنیاز جهت ارائه به سفارت بسیار دشوار است و باید با دقت هرچه‌تمام‌تر انجام شود. متأسفانه کشورهای اروپایی در خصوص ارائه ویزا به شهروندان ایرانی بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کنند و درمجموع درخواست‌هایی که پاسخ مثبت می‌گیرند بسیار محدودند. به همین علت اغلب متقاضیان با وجود طی مراحل طولانی و تهیه مدارک و اسناد کامل، موفق به دریافت ویزای شنگن نمی‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، از مهم‌ترین اسنادی که توسط سفارت بررسی خواهدشد، ریز گردش حساب بانکی و همچنین تأییدیه تمکن مالی -که توسط بانک صادر شده- است. درصورتی‌که پس از بررسی، میزان مانده‌حساب و ریز گردش مالی شما مأمور بازبینی پرونده را متقاعد نکند، درخواست شما را رد خواهد شد و به‌اصطلاح ریجکت می‌شوید. 

مصاحبه حضوری نیز یکی دیگر از مراحل اخذ ویزای شنگن بوده که در نوع خود از اهمیت به سزایی برخوردار است. از موارد مهمی که در این مصاحبه مطرح می‌شود، نیت و انگیزه سفر به منطقه شینگن است که شما باید حتماً آفیسر را متقاعد کنید که قصد بازگشت به کشور خود را دارید. (زیرا در صورت وجود ابهام برای شخص مصاحبه گیرنده-نسبت به بازگشت شما و احتمال پناهندگی در کشور مقصد- یقیناً درخواست ویزای شما رد خواهد شد.

با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی نحوه اخذ ویزای شینگن، کاملاً واضح و مشخص است که دریافت ویزای شنگن خصوصاً برای ایرانیان، کار بسیار دشوار و فرایندی هزینه بر است. تهیه اسناد شغلی و تحصیلی، تمکن مالی و رزرو بلیت و هتل و … در کنار پروسه بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ی مصاحبه حضوری در سفارت، از مشکلات دریافت ویزای شنگن خواهد بود. متأسفانه دیده ‌شده که در بسیاری از موارد با درخواست ویزا برای همه اعضای یک خانواده موافقت نمی‌شود و فرصت دریافت ویزا و مسافرت برای تمامی اعضای یک خانواده یا بستگانی که قصد مسافرت گروهی داند، فراهم نمی‌گردد.

ویزای شینگن با پاسپورت دومینیکا ؛ راهی نو برای سفری بی‌دغدغه به حوزه شنگن

یزای شینگن با پاسپورت دومینیکا

نکته قابل‌توجه این است که تمامی شهروندان کشور دومینیکا و همچنین دارندگان پاسپورت این کشور (حتی اگر تحت عنوان پاسپورت دوم باشد)، در صورت تمایل به مسافرت به کشورهای اروپایی منطقه شنگن، نیاز به دریافت ویزا نخواهند داشت. البته لازم به ذکر است بازه استفاده از این فرصت در هر شش ماه، به مدت ۹۰ روز خواهد بود. به‌عبارت دیگر شما به‌راحتی می‌توانید با پاسپورت دومینیکا نیمی از هرسال را در کشورهای اروپایی زندگی کنید! درصورتی‌که قصد داشته باشید مدت‌زمان اقامت خود را افزایش دهید، باید ویزای اقامتی خود را تمدید کنید.

کلام آخر

همان‌طور که در این گزارش بررسی کردیم، شهروندان دومینیکا به‌راحتی امکان اقامت 6 ماهه در منطقه شنگن را دارند. در انتها ذکر این نکته ضروری است که با اخذ ویزای شینگن با پاسپورت دومینیکا دیگر هیچ دغدغه‌ای برای سفر به همراه تمامی اعضای خانواده نخواهید داشت و کشور دومینیکا پس از سرمایه‌گذاری و اعطای تابعیت به متقاضی اصلی، به‌تمامی افراد خانواده اعم از همسر و فرزندان و والدین و حتی نسل‌های بعدی نیز تابعیت و پاسپورت اعطا می‌کند. درنتیجه همه وابستگان شما نیز می‌توانند از مزایای فوق‌العاده پاسپورت کشور دومینیکا استفاده کنند.

نظرات کاربران